Projekt z licencją na wygrywanie

Studenci PRz Racing, największego koła naukowego na Politechnice Rzeszowskiej zaprezentowali swoją najnowszą konstrukcję. Premiera bolidu elektrycznego PMT-07e odbyła się w niezwykłej oprawie inspirowanej światem Jamesa Bonda. Misja studentów pod kryptonimem „007” zakończyła się sukcesem, a jej efektu eleganckiego i ekstrawaganckiego bolidu z pewnością nie powstydziłby się żaden agent specjalny.
„The world is not enough”, które wybrzmiało na początku wydarzenia, znakomicie obrazuje, że świat jest za mały dla kreatywności, pasji i zaangażowania naszych studentów. PRz Racing przygotowało wydarzenie godne agenta Jej Królewskiej Mości. Atmosfera, dress code i muzyka prosto z filmów o Jamesie Bondzie przeniosła publiczność do świata agenta 007. Moment premiery bolidu był równie filmowy, przy dźwiękach „Skayfall” można było podziwiać najnowszą konstrukcję naszych studentów. Oprawę muzyczną zapewnił Chór Akademicki Politechniki Rzeszowskiej.
PMT-07e
Nowy bolid to rezultat 10-miesięcznej pracy ponad setki studentów zaangażowanych w różne dziedziny, od inżynierii (aerodynamika, konstrukcja nośna, elektronika, zawieszenie, informatyka), po zarządzanie (finanse, marketing, cost&manufacturing, product management). Dzięki takiej strukturze studenci stworzyli pojazd, który nie tylko jest dopracowany w każdym aspekcie, ale także spełnia rygorystyczne wymagania techniczne Formuły Student.
Bolid PMT-07e to druga konstrukcja elektryczna zespołu, siódma w historii działalności koła. Po PMT-06e, który okazał się sukcesem na skalę światową (1. miejsce w konkurencji Endurance na zawodach w Czechach, 1. miejsce w konkurencji Business Plan Presentation na zawodach w Chorwacji i Węgrzech) i zdobył tytuł najlepszego zespołu elektrycznego Formuły Student w Polsce, przyszedł czas na PMT-07e.
Studenci podczas premiery przybliżyli historię koła naukowego, w tym kolejne konstrukcje spalinowe i elektryczne, zasady startów w zawodach Formuły Student, plany wyścigowe i przede wszystkim zadania sekcji, które wspólnie pracowały nad PMT-07.
Zadania sekcji
Konstrukcja nośna. Stanowi kręgosłup całego projektu. Studenci skupili się na zintegrowaniu wszystkich elementów bolidu, zaczynając od pozycji kierowcy i jego ergonomii, aż po wszystkie części przenoszące obciążenia w przypadku kolizji. Zastosowany monocoque – technologia Formuły 1 pozwala na uzyskanie najlepszego stosunku wytrzymałości do wagi przy zagwarantowaniu kierowcy bezpieczeństwa. Studenci tej sekcji podkreślali, że odczucia kierowców z jazdy bolidem pomagają w uzyskiwaniu jak najlepszych wyników. Największym wyzwaniem dla sekcji było jednak odpowiednie rozmieszczenie i zoptymalizowanie obudowy serca bolidu – baterii. Każdy detal miał znaczenie z powodu wymiarów bolidu, konieczności chłodzenia ogniw i wymaganej odpowiedniej wytrzymałości, stąd dobór laminatu z włókien aramidowych jako struktury obudowy.
Elektronika. Bateria zasilająca układ wysokiego napięcia składa się z 384 ogniw, które ułożone są w 8 segmentów. Taka konfiguracja gwarantuje pojemność 7 kWh. Ogniwa studenci dostali od firmy Tesla, którzy co roku wybierają kilka zespołów Formuły Student w specjalnym konkursie. Studenci sami zaprojektowali system zasilania. Zaprojektowali własne płytki PCB i całą wiązkę niskiego oraz wysokiego napięcia, dzięki czemu wszystkie systemy bolidu mogą działać niezawodnie przez cały wyścig – od startu do mety. Zadbali także o kwestie bezpieczeństwa, projektując własny system BMS – Battery Management System monitorujący każdą pojedynczą celę w czasie rzeczywistym. Ponadto studenci w tym sezonie po raz pierwszy zastosowali dwa silniki dopiastowe, które wymagają odpowiedniego wektorowania momentu obrotowego. Wektorowanie jest bardziej dokładne i zapewnia lepsze sterowanie względem poprzednich rozwiązań.
Zawieszenie. Zawieszenie to klucz do przyczepności, co bezpośrednio przekłada się na czasy na torze. Największą rewolucją było zastosowanie silników dopiastowych, które umożliwiają zoptymalizowanie toru jazdy w zakręcie oraz pozwalają na znaczną redukcję masy. To wszystko prowadzi do zwiększenia przyczepności bolidu. Jednym z głównych celów zespołu była redukcja masy przez wykonanie felgi z włókna węglowego, co dało spadek masy o 2 kg. Dodatkowo studenci zredukowali masę układu kierowniczego o kolejne 2 kg, stosując przekładnię wykonaną z włókna węglowego. Układ hamulcowy przeszedł jedną z największych zmian, został zaprojektowany tak, aby jak najbardziej wykorzystać potencjał węglowego monocoque. Dodatkowo, aby zapewnić bezpieczeństwo kierowcy przewidziane jest zabezpieczenie BOTS, które po wykryciu uszkodzenia układu hamulcowego odłącza dopływ wysokiego napięcia.
Aerodynamika. Sekcja ta zadbała o to, by bolid trzymał się toru, nawet gdy zaczyna łamać prawa fizyki. Aerodynamika to ważny element każdego bolidu wyścigowego, ponieważ odpowiedni docisk pozwala na lepszą przyczepność i szybsze pokonywanie zakrętów. W tym sezonie studenci skupili się na elementach, takich jak podłoga boczna, podłoga środkowa i sidepod, zmienili też sposób mocowania tylnego skrzydła. Wszystkie elementy aerodynamiczne studenci produkują sami, korzystając z włókien węglowych i aramidowych. Bateria będzie chłodzona powietrzem, a silniki i falownik wodą.
Informatyka. Studenci tej sekcji udoskonalali system telemetryczny i BMS, czyli kluczowe elementy wpływające na osiągi i bezpieczeństwo bolidu. Ponadto wraz z sekcją elektroniki pracowali nad implementacją wektorowania momentu obrotowego, zarówno pod kątem doboru układu przekazującego instrukcje do falownika, a także samej realizacji software'owej.
Kierowcy. Jako sekcja zajmuje się doszkalaniem i szlifowaniem umiejętności kierowców. Jest to aspekt niezwykle ważny z uwagi na odpowiedzialność, jaka spada na kierowcę w czasie zawodów. Nawet najlepsze bolidy nie będą wygrywały konkurencji, jeśli kierowca nie jest w stanie wykorzystać całych 100% z maszyny. Kierowcy szlifują umiejętności na torze kartingowym bądź na symulatorach. Kolejnym aspektem treningu kierowców jest przygotowanie teoretyczne do jazdy. Kierowcy muszą posiadać zestaw wiedzy o tym, jak bolid jest zbudowany i jak działa, by podczas testów dawać konkretne wskazówki dla inżynierów na temat dynamiki i zachowania się pojazdu. Ostatnim elementem jest przygotowanie fizyczne, tzn. dobra kondycja oraz wytrzymałość.
Marketing. Sekcja marketingu jest odpowiedzialna za wszystko, co dotyczy wizerunku naszego zespołu. Jej działalność opiera się na trzech filarach: social media i wizualizacja, organizowanie wydarzeń oraz współpraca z partnerami. Dodatkową aktywnością marketingu jest przygotowanie konkurencji Business Plan Presentation. Ponadto studenci szczególną uwagę skupiają na rzeczach tworzonych wraz z partnerami. Relacje zespołu z partnerami są rozbudowane i często trwają wiele sezonów. W tym sezonie zespół współpracuje z 90 partnerami. W trakcie sezonu studenci PRz Racing (jak również innych kół naukowych naszej uczelni) biorą udział w wielu wydarzeniach zarówno w Rzeszowie, jak i w całej Polsce promujących Politechnikę Rzeszowską.
Project management. Głównym zadaniem sekcji było dopilnowanie, aby proces budowy bolidu przebiegał sprawnie zgodnie z harmonogramem i bez zbędnych opóźnień, wyznaczając priorytety i monitorując postępy.
Finanse. Sekcja finansów odgrywa znaczącą rolę w całym procesie powstawania bolidu. Ich zadaniem jest zarządzanie budżetem zespołu i dbanie o płynność finansową projektu.
Cost & Manufacturing. Sekcja odpowiada za stworzenie dokumentacji wymaganej w konkurencji C&M podczas zawodów Formuła Student. Współpracuje ze wszystkimi sekcjami technicznymi i na podstawie zebranych informacji analizuje sezon budowy bolidu – od projektowania przez produkcję, koszty, wpływ na środowisko, aż po zarządzanie budżetem czy organizację pracy zespołu. Ponadto sekcja w odpowiedzi na rosnące wymagania związane z ekologią obliczyła emisję CO2/ślad węglowy na każdym etapie produkcji oraz przeprowadziła analizę wpływu produkcji na środowisko i jego optymalizację.
Manufacturing. To ta sekcja przekuwa koncepcję w rzeczywistość – sprawdza, czy to, co zostało zaprojektowane, można rzeczywiście wykonać przy użyciu dostępnych technologii, narzędzi i materiałów. W fazie projektowej skupia się na wspieraniu sekcji technicznych w kwestii technologiczności wykonania projektowanych części. Dba, by projekt był możliwy do wykonania i było ono zgodne z dokumentacją, tzn. czy odpowiada rzeczywistym procesom wytwarzania.
Studenci to najlepsza wizytówka potencjału uczelni
PRz Racing to grupa ambitnych studentów, którzy z pasją projektują, budują i testują swoje bolidy, rywalizując z 800 zespołami na największych torach Europy i świata. W tym ogromnym międzynarodowym środowisku nasi studenci od lat udowadniają, że należą do topowych zespołów Formuły Student. PRz Racing to bowiem nie tylko koło naukowe Politechniki Rzeszowskiej, ale także obecnie najlepszy zespół Formuły Student w Polsce w klasyfikacji elektrycznej. Zespół, który konsekwentnie zdobywa najwyższe pozycje, imponuje strategią i zespołową precyzją działania.
Formuła Student
Zawody Formuły Student opierają się na regulaminie, który szczegółowo określa ograniczenia dotyczące budowy bolidu, procedury inspekcji technicznej, a także zasady rozgrywania czterech konkurencji dynamicznych i trzech statycznych. Ponadto bolid może brać udział w zawodach tylko przez jeden sezon — po jego zakończeniu traci ważność, dlatego każdego roku studenci podejmują się konstruowania nowego pojazdu, aby móc ponownie rywalizować w oficjalnych zawodach. Każde zawody rozpoczynają się od szczegółowej inspekcji technicznej bolidu, której celem jest weryfikacja zgodności konstrukcji z obowiązującym regulaminem. Po pozytywnym przejściu tego etapu sprawdzana jest m.in. stabilność pojazdu, odporność na wilgoć oraz skuteczność układu hamulcowego. Po pomyślnym zakończeniu wszystkich etapów weryfikacji technicznej bolid jest dopuszczany do udziału w konkurencjach dynamicznych: acceleration – ocena zdolności bolidu do przyspieszania na prostym odcinku, skidpad – jazda po torze w kształcie ósemki, autocross – dynamiczny przejazd sprawdzający zwrotność i szybkość bolidu. Kulminacją zawodów jest konkurencja Endurance – 22-kilometrowy wyścig główny. To najbardziej wymagający test dla każdego bolidu. Liczy się tu nie tylko prędkość, ale przede wszystkim wytrzymałość, niezawodność i efektywna współpraca całego zespołu. Dodatkowo punktowane jest też efficiency, czyli zużycie energii podczas całego wyścigu. Konkurencje statyczne odbywają się niezależnie od przejścia inspekcji technicznej: engineering design – prezentacja założeń projektowych bolidu, zastosowanych rozwiązań technicznych, Cost & Manufacturing – analiza ekonomiczna bolidu, przygotowanie szczegółowego raportu kosztowego, Business Plan Presentation – stworzenie innowacyjnego planu biznesowego. W tej ostatniej konkurencji zespół odniósł wiele sukcesów.
Plany zawodów
PRz Racing to nie tylko grupa studentów zajmująca się tworzeniem bolidów i braniem udziału w zawodach. To przede wszystkim niesamowicie zgrany zespół zdolnych, pełnych pasji wspierających się studentek i studentów, dzięki którym Politechnika Rzeszowska jest reprezentowana na międzynarodowej arenie. W tym roku PRz Racing będzie reprezentował naszą uczelnię na zawodach w Holandii, gdzie przeprowadzana jest jedna z bardziej rygorystycznych inspekcji technicznych, w Czechach, gdzie startuje wiele polskich zespołów, a zawody rozgrywają się na znakomitej nitce toru, na której kierowcy mogą pokazać swoje umiejętności, w słonecznej Chorwacji, gdzie wysokie temperatury sprawdzą ich konstrukcje w ekstremalnych warunkach, jak również na podwarszawskim torze Autodrom Słomczyn.
Podziękowania
Studenci na zakończenie rolloutu złożyli podziękowania władzom Politechniki Rzeszowskiej oraz sponsorom. Jak podkreślili prowadzący: „Dzięki Wam PRz Racing to dziś nie tylko zespół – to inżynierskie środowisko, które kształtuje przyszłość młodych ludzi. Cieszymy się, że Politechnika Rzeszowska stawia na rozwój kół naukowych, które są niezastąpionym miejscem do praktycznego rozwoju studentów.” Podziękowania skierowali również do Stowarzyszenia Wsparcia Politechniki Rzeszowskiej PRZ-CONNECT oraz Fundacji Rozwoju Politechniki Rzeszowskiej. Ogromne podziękowania należą się głównemu partnerowi wydarzenia firmie TOTON SHOW, która przygotowała oprawę wizualną i dźwiękową wydarzenia.
Patronat honorowy
Wydarzenie zostało objęte patronatem honorowym przez prezydenta miasta Rzeszowa Konrada Fijołka, wojewodę podkarpackiego Teresę Kubas-Hul, marszałka województwa podkarpackiego Władysława Ortyla.